Litauen del 3

När vi skulle åka till öknen fick vi åka över till en V.I.P ö (öknen ligger på en halvö) där vi fick gå igenom en supergullig pittoresk liten by med så himla fin utsikt!
Snö i öknen..?
En solklocka/kalender precis utanför öknen.
Öknen var en fantastisk upplevelse som jag gärna skulle vilja besöka igen men då får det inte blåsa så mycket, hehe!
Vi besökte även en skola och det var väldigt intressant att se olika skillnader mellan deras skolgång och våran.
När vi kom till barnhemmet satt alla barnen uppradade och såg livrädda ut men när de hade fått var sitt mjukisdjur så släppte det lite.
Vi fixade ett litet kalas för dem. :)
Resan till Litauen har varit så himla intressant, rolig och framförallt hemsk. Det är hemskt att se vilka dåliga förhållanden de har i Litauen, hur barnen påverkas, vuxna också för den delen. Vi vet att det finns människor som har det så mycket sämre än vi har men vi kan inte föreställa oss det, det går inte att förstå och få in. Vi har en sådan tur att vi föddes på den här sidan utav Östersjön med lyx i överflöd men som vi inte betraktar som lyx. Men sanningen är den att lyx kan vara så mycket som rinnande vatten, en toalett inomhus, värme och elektricitet. Att slippa oroa sig över om man kommer överleva dagen med de få matrester och pengar man har. Föräldrar lämnar sina barn på barnhem när barnen bara är 2-3 dagar gamla, är inte det hemskt? Jag vet att jag inte har visat så mycket bilder ifrån min resa men om jag ska vara ärlig så tog jag inte särskilt många för jag kände det såhär. Vi kom till olika fattiga familjer som bodde förfärligt hemskt och jag kände att jag inte kunde ta upp kameran och fota deras missöde, deras liv och vardag när de vet att jag har det mycket bättre än dem. Det kändes fel och orättvist mot dem plus att jag fick dåligt samvete av att se resten av dem jag åkte tillsammans med ta upp kameran och fota allt de såg, inte för att det är fel men för att jag anser att det inte är rätt mot människorna som bor där, jag såg deras blickar, hur de måste känt sig, exponerade och blottade.
Hoppas ni tyckte det var lite intressant iallafall att se min resa till Litauen i bilder och lite text men det är en resa man måste uppleva själv för att förstå värdet utav den.

Kommentarer
Postat av: sandra

jätteintressanta inlägg om resan malin! (:

2011-04-24 @ 01:37:29
URL: http://sandraluukinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0